UA-113875625-1

Hâme Kuşu

Hâme Kuşu

Cahiliye Araplarının ölülerini gömme ritüelleri ve ruhların durumu hakkındaki inanışları, ahiret hayatına olan bakışlarını göstermesi açısından önemlidir. Çoğu ilkel toplumda olduğu gibi Araplar da ölülerini defnettikten sonra yanına bir çukur daha açıp ölenin kıymetli eşyalarını gömerlerdi. Aynı zamanda beliyye veya veliyye dedikleri bir ritüelle, ölen kişinin devesini kabrin yanına canlı olarak bağlayıp ya ölüme terk ederler ya da öldürdükten sonra defnederlerdi. Böyle yaparak ölen kişinin gittiği yeni yurtta binek, giyecek ve yiyecek gibi ihtiyaçlarını gidereceğine inanırlardı. Bu gibi verilerden yola çıkarak Cahiliye Arabının ölümden sonra bir hayat olduğuna dair inancının var olduğunu anlamak mümkündür. Bununla birlikte rivayetlerden anlaşıldığına göre toplumun bir kısmı ölümden sonra dirileceğine inanmamaktaydı ki, Mekke döneminde Resulullah’a bu hususta müşrikler tarafından yöneltilen itiraz ve eleştiriler de bunu göstermektedir.

Issız ve uçsuz bucaksız çöl iklimin Cahiliye Arabının tahayyülünü ahiret inançları noktasında etkilediği aşikardır. Araplar çeşitli hayvanlara, taşlara, rüzgarlara ve bulutlara misyonlar yükleyerek batıl inanışlarını simgesel bir şekilde ifade etmişlerdir. Bunlardan biri, ölen kişinin ruhunun hâme kuşu dedikleri bir kuş şeklinde bedeninden ayrıldığı ve zamanla büyüyüp baykuş şeklini aldığı ve her yüz yılda bir kabrinin başına gelerek öttüğüne inanılmasıdır. Özellikle öldürülen kişilerin intikamı alınmadığı müddetçe ruhunun baykuş kılığında sürekli olarak kabrinin başında “Beni sulayın! Beni sulayın!” (İntikamımı alın) diyerek öttüğüne inanılması, Cahiliye Arabının büyük kan davaları yaratmak pahasına da olsa intikam alma adetlerinin bir izdüşümüdür.

Aynı zamanda hâme kuşunun ölen kişinin habercisi konumunda olduğu ve kabilesine dair haberleri kabrine taşıdığına da inanılmaktaydı. Onların bu inanışlarından ruhun ölümsüzlüğüne inandıkları ve ruhların, yaşayanların aktif hayatından haberdar olduğuna inandıkları anlaşılabilir. Bununla birlikte Resulullah İslam’ı tebliğe başladığı sıralarda müşrikler onu imtihan etmek maksadıyla ruhu kastederek hâmeyi sormuşlar ve rivayete göre “Sana ruhtan sorarlar. De ki ruh Rabbimin emrindedir. Size ondan çok az bir bilgi verilmiştir.” ayeti müşriklerin bu soruları üzerine nazil olmuştur.

Resulullah’ın hâme kuşu ile ilgili olarak “Hâme kuşu yoktur.” sözünü defeatle söylemesinden, İslam döneminde de bu kuşun varlığıyla ilgili sorular yöneltildiğini düşünmek mümkündür. Dişi bir kuş olarak kabul edilen hâme kuşunun varlığına olan inancın tamamen ortadan kalkmadığı, sonraki dönem rivayetlerden ve baykuşun öteden beri uğursuz olarak kabul edilmesinden anlaşılabilir. Nitekim Anadolu’da ve Türk devletlerinde vücudu baykuş yüzü kadın olarak tasavvur edilen Hüma kuşunun taşıdığı efsanevî özellikler, kuşların çeşitli milletlerde taşıyabildiği farklı anlamları göstermesi açısından ilgi çekicidir. Türk ve İran inanışlarına göre aklın alamayacağı gözün göremeyeceği yükseklikte bir mekanda yaşayan Hüma kuşu Tanrı’yla irtibatı sağlayan ve devleti simgeleyen bir kuştur. Siyasî, kültürel ve dinî pek çok tabire ve inanışa konu olan Hümâ kuşu, devlet ve cennet kuşu olarak adlandırıldığı gibi edebî ve görsel sanatlarda da kendine yer bulmuştur. Osmanlı Devleti’nin en üst birimlerini ifade etmek için kullanılan Hümâ ve Devlet-i Hümâyun tabirleri bu inanışın süregelen etkisini göstermektedir.

16/09/2018

 

 

 

Kocaeli’de düzenlenecek Tüm Yönleriyle Hz. Peygamber ve Ahlakı Sempozyumu’ndayız
Prof. Dr. Şaban Öz ve Dr. Feyza Betül Köse, Tüm Yönleriyle Hz. Peygamber ve Ahlakı Sempozyumu’na tebliğleriyle katılacaklar. Ensar Vakfı,...
Dr. Feyza Betül Köse’nin Hz. Peygamber’in Aile Bireylerinin Cenaze Merasimleri adlı makalesi sitemize eklenmiştir.
Dr. Feyza Betül Köse’nin 2018 yılı Ekim ayında Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi’nde yayımlanan Hz. Peygamber’in Aile Bireylerinin Cenaze Merasimleri başlıklı...
Prof. Dr. Adem Apak ile kariyeri, çalışmaları, “Kabile” kitabı ve Siyer Araştırmaları’na dair bir röportaj gerçekleştirdik.
S.A.Ö.T.: Sizi kitaplarınızın ilk sayfalarında yer alan biyografi bölümlerinden tanıyoruz,  fakat “Adem Apak kimdir?” bunu bir de kendisinden duymak isteriz....
Prof. Dr. Adnan Demircan ile Bedevi kitabı ve ülkemizdeki Siyer çalışmalarına dair bir ropörtaj gerçekleştirdik.
S.A.Ö.T: Prof. Dr. Adnan Demircan’ı kendi dilinde tanımak istiyoruz. Okurlarımız için kendinizi tanıtabilir misiniz? Prof. Dr. Demircan: Mardin’in Ömerli ilçesinde...
Prof. Dr. Şaban Öz-Mevzu Haber/Hadis Literatüründe Hz. Ebu Bekr tebliği görüntü kaydı Youtube kanalımız ve video galeriye eklenmiştir
Prof. Dr. Şaban Öz tarafından  2 Kasım 2018 tarihinde Hz. Ebu Bekir Sempozyumu’nda sunulan tebliğin video kaydı için tıklayınız.
Hz. Ebu Bekir Sempozyumu’ndaydık
Prof. Dr. Şaban Öz ve Dr. Feyza Betül Köse Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesinin 2-3 Kasım tarihlerinde düzenlemiş olduğu Hz....
KSÜ Siyer Araştırmaları Öğrenci Topluluğu açıldı
Siyer Araştırmalarının önemli bir etabı daha faaliyete geçti. KSÜ bünyesinde faaliyet gösterecek olan KSÜ Siyer Araştırmaları Öğrenci Topluluğu, 25/10/2018 tarihli...
İslam ve Model İnsan Sempozyumu’nda Prof. Dr. Şaban Öz ve Dr. Feyza Betül Köse tarafından sunulan tebliğler sitemizde
KSÜ İlahiyat Fakültesi tarafından 26-27 Nisan 2018 tarihlerinde Kahramanmaraş’ta düzenlenen Uluslararası İslam ve Model İnsan Sempozyumu’nda yer alan çalışmalarımız sitemize...
siyerarastirmalari.com 1 yaşında
Geçtiğimiz yıl 23 Ekim’de Prof. Dr. Adem Apak, Prof. Dr. Adnan Demircan ve Prof. Dr. Şaban Öz’ün katılımlarıyla gerçekleşen mütevazi...
Cumhuriyet Ünv. İlahiyat Fakültesi, Hz. Ebu Bekir Sempozyumu düzenliyor.
Geçtiğimiz yıl Uluslararası Hz. Ömer Sempozyumu’nu düzenleyen Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi bu yıl da Hz. Ebu Bekr Sempozyumu’nda alanın uzman...
Prof. Dr. Şaban Öz ve Dr. Feyza Betül Köse’nin yeni çalışmaları sitemize eklenmiştir
Prof. Dr. Şaban Öz tarafından kaleme alınan İlk Dönem Siyer Merviyatında Hz. Ömer Profilleri ve  Dr. Feyza Betül Köse’ye ait...
Siyer Okumaları, Prof. Dr. Şaban Öz’ün katılımıyla gerçekleştirildi
KSÜ Siyer Okumalarının bu haftaki makalesi FETÖ’nün Peygamber Tasavvuru ve Siyer İstismarı, yazarı Prof. Dr. Şaban Öz tarafından değerlendirildi. KSÜ...
Prof. Dr. Şaban Öz, Siyer Okumalarında
KSÜ Siyer Okumaları bu hafta Prof. Dr. Şaban Öz’ü misafir ediyor. Prof. Dr. Öz, geçtiğimiz aylarda yayımlanan FETÖ’nün Peygamber Tasavvuru...
İlahiyat Buluşmaları, kapanışı Prof. Dr. Hayri Kırbaşoğlu ile yaptı
Prof. Dr. Hayri Kırbaşoğlu, bu yılki İlahiyat Buluşmalarının son konuğu oldu. İlahiyat Fakültesi Konferans Salonu’nda düzenlenen söyleşinin moderatörlüğünü ise Prof....
“Hz. Peygamber’i Anlamak” panelini gerçekleştirdik
Prof. Dr. Adem Apak ve Prof. Dr. Adnan Demircan, İlahiyat Buluşmalarının dördüncü programının konuşmacıları oldular. Prof. Dr. Zekeriya Pak’ın moderatörlüğünde...
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

YORUM YAZ